Pressemeddelelse UNG FYSIKER PRIS 2021

4. juni 2021 - Heidi S. Rønde

Dansk hospitalsfysiker modtager pris for kræftforskning

Hospitalsfysiker Morten B. Jensen modtager Ung Fysiker-prisen 2021, der uddeles af Dansk Selskab for Medicinsk Fysik (DSMF). Prisen er på 20.000 kr.

Han modtager prisen for sit forskningsarbejde inden for stråleterapien med at forbedre target dækning for glioblastom tumorer. Studiet "Diffusion tensor magnetic resonance imaging driven growth modeling for radiotherapy target definition in glioblastoma" er publiceret i det anerkendte tidsskrift Acta Oncologica (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0284186X.2017.1374559).

Glioblastom er den mest aggressive og ondartede hjernetumor og er karakteriseret ved inflitrativ vækst og spredning gennem fibrene i hjernes hvide substans. Mens volumen med høj koncentration af kræftceller fremtræder på diagnostiske scanninger, kan mikroskopisk spredning ikke identificeres og i et forsøg på at bestråle alle kræftceller, tillægges der i nuværende klinisk praksis en standard margin til det synlige volumen.

Vi har videreudviklet på en metode, som baserer på segmentering af hjernen i hvid substans, grå substans og cerebrospinalvæske samt diffusion af vandmolekyler. Diffusion af vandmolekyler kan måles ved hjælp af diffusion tensor imaging (DTI-MRI), der er egnet til at parameterisere raten samt den foretrukne retning af diffusion gennem fibrene i hjernens hvide substans, og det er netop disse fibre, hvorigennem glioblastom spredes. Vores model kan potentielt forbedre forudsigelserne af mikroskopisk spredning og muliggøre en mere individualiseret strålebehandling, end hvad der kan tilbydes i dag.

Om prismodtageren
Morten er født og opvokset i Vejle og har en bachelor i fysik samt en kandidatgrad i biomedical engineering fra Aarhus Universitet. Han har i en længere årrække været professional online poker spiller, inden han startede den 3-årige specialuddannelse indenfor stråleterapi ved Afdelingen for Medicinsk Fysik ved Aarhus Universitetshospital. Morten er i dag ansat ved Dansk Center for Partikelterapi, hvor han er i gang med en PhD indenfor dosimetri.

Om Ung Fysiker-prisen
Prisen på 20.000 kr. uddeles af DSMF til en nyuddannet hospitalsfysiker på grundlag af det videnskabelige forskningsarbejde, der er udført i forbindelse med uddannelsen. Formålet med prisen er at stimulere forskning og udvikling indenfor medicinsk fysik i Danmark.
Prisen annonceres i år i forbindelse med DSMF Symposium den 8. juni 2021.

Om Dansk Selskab for Medicinsk Fysik (DSMF)
DSMF er et videnskabeligt selskab, der varetager danske hospitalsfysikeres interesserer. Selskabet har over 200 medlemmer på landsplan.
Hospitalsfysikere arbejder på afdelinger, der udfører stråleterapi, nuklearmedicinske undersøgelser og behandlinger, røntgendiagnostik eller interventionsradiologi. Her deltager de aktivt i den daglige drift og udvikling af avanceret hospitalsudstyr til billeddannelse og behandling, og er således en vigtig del af Danmarks højteknologiske sundhedssektor.
Yderligere info på www.DSMF.org.

• Formand for DSMF, Heidi S. Rønde: Tlf. +45 2499 5358
• Prismodtager Morten B. Jensen: Tlf. +45 51927057