BESTYRELSESBERETNING 2015

Bestyrelsesberetning 2015

Generalforsamling d. 22. april 2015, Hotel Nyborg Strand

Bestyrelsen i Dansk Selskab for Medicinsk Fysik har internt fungeret godt og der har været et godt samarbejde i gruppen. Som nævnt i sidste års beretning så er det er ret ny bestyrelse, som skulle finde sine ben at gå på. Desværre for bestyrelsens gode kontinuitet er både formanden, kasseren og sekretæren nød til at træde ud af bestyrelsen – alle tre med forskellige årsager. Det har betydet at noget tid op til denne generalforsamling er brugt på at arbejde for at sikre en god og stærk bestyrelse fremover.

Ud over de mange enkeltsager, der typisk kommer på dagsordenen via foreningens hjemmeside og postkasse (bestyrelse@dsmf.org), så har bestyrelsen arbejdet med et par hovedtemaer.

Sociale medier

Med intention om at udbrede kendskabet til selskabet og faget medicinsk fysik blev en Facebook profil oprettet under domænet www.facebook.com/medfys . Den blev lanceret i forbindelse med den årlig internationale dag for medicinsk fysik d. 7. november 2014. Idéen med profilen på Facebook er også at åbne op for et større debatforum. I denne forbindelse kan det også nævnes at selskabet nu også ejer domænet www.DSMF.dk.

Ung fysiker pris

Bestyrelsen har efter indstilling af tre mulige kandidater fra uddannelsesrådet valgt at tildele prisen for 2015 til Helge Thisgaard, OUH, Nuklear Medicin, Accelerator based production of Auger-electron-emitting isotopes for radionuclide therapy - se link.

Special interest Groups (SIG)

Bestyrelsen har i det forgangne år støttet to arbejdsgrupper i deres arbejde på at få lavet nationale retningslinjer. Den ene er omkring rumberegning af acceleratorbunkere og den anden omkring en national vejledning til modtage- og statuskontrol af mammografi udstyr inden for diagnostisk radiologi

Rapport fra uddannelsesrådet omkring uddannelsesbehov

For bedst at kunne tilrettelægge arbejdet i og omkring uddannelsesrådet har bestyrelsen bedt uddannelsesrådet lave en analyse af det fremtidige behov for at uddanne hospitalsfysikere i Danmark. Rapporten ligger på hjemmesiden under uddannelsesrådets faneblad. Se i øvrigt uddannelsesrådets beretning under dette års generalforsamling.

Åbent Hus

Det traditionsrige ”åbent hus” blev i 2014 med stor succes afholdt ved Radiofysisk Laboratorium, OUH. Vi har allerede nu tilsagn for at en stråleterapiklinik vil holde åbent hus i efteråret 2015. Vi har i bestyrelsen diskuteret en del omkring hvorledes vi bedst kunne inddrage alle faggrenene i vores selskab og vi har med nogen indsats forsøgt at lave konceptet ”åbent hus” til noget bredere, der indeholder mere end kun stråleterapi. Der har ikke kunne lykkedes og vores vurdering er at vi ikke kan få gennemført uden at udvande konceptet. Derfor har vi valgt at fortsætte ”Åbent Hus” som hidtil indenfor det onkologiske grenspeciale, dog med den store forskel at lægeforeningen Dansk Selskab for Klinisk Onkologi (DSKO) bidrager med halvdelen af midlerne (10.000 kr.).  Skulle et isoleret grenspeciale ville lave et særligt arrangement, så kan de altid få en særlig selvstændig støtte til det. Den årlige udgift til Åbent Hus er derfor nu reduceret til halvdelen, nemlig 10.000kr.

Emner til debat på generalforsamlingen

Sidst kan det nævnes at bestyrelsen arbejdet med tre emner, som vi har valgt at udlægge til debat på dette års generalforsamling, da bestyrelsen føler, at vi mangler tilkendegivelser fra selskabets medlemmer herom. Emnerne er følgende

1. Debat om kriterier for optagelse i foreningen - vedtægterne § 3.1
  2. Debat om CPD systemets retningslinjer – kriterier for Ekspertbedømmelse – se bilag